I love #Budapest

Det är tävling på FOTOTRISS under temat Min stad. Priset är 3 nätter i 2-bäddsrum på Castanea i Stockholm. Skulle jag välja Lund eller Budapest. Det blev Budapest som vunnit hjärta helt. Tyvärr hör vi oftast negativt i svenska medier om Ungern och jag vill rätta till detta lite. Ungern styrs inte av det högerextrema partiet (Jobbik) utan styrs av ett socialkonservativt parti (Fidesz) tillsammans med kristdemokrater. Kulturen blomstrar verkligen i Ungern och nästan alltid är det en festival på gång. Barnen har för det mesta också en given plats med speciella aktiviteter. Gator och broar kan stängas av för bilar så folket får fritt tillträde och olika stånd tar plats. Själv älskar jag mångfalden människor i Budapest och vi går omkring mycket överallt i staden och utforskar.

Det var svårt att välja “röd tråd” – pampiga byggnader, utsikten över Donau, statyer, den goda maten, vinet … jag valde folklivet.

event_20130820_20aug

Första bilden är från 20 aug St Stefansdagen – som en Nationaldag. Alla är ute, scener med olika kulturattraktioner överallt och Kedjebron har intagits av folket som här promenerar över Donau.

event_20130803_consert1

Utekonsert på Deák torget mitt i centrum. Alla kan njuta gratis av härlig musik. Inga är fulla och bär sig illa åt men alla är glada.

event_20130101

Vi närmar oss Nyåret. Ovan är från senaste Nyårsafton. Alla är ute, skålar med varandra, fyller broarna och flodkanten för att beskåda fyrverkerierna. Jo vi ska vara där i år igen och jag längtar redan.
På önskelistan står att vara på plats när alla museerna är öppna för gratis besök hela natten. Bussar går emellan. En riktig kulturnatt kan man säga och den brukar vara vid midsommartid.

Någon som blir sugen att besöka Budapest?

25 thoughts on “I love #Budapest

  1. Roligt att få se lite av folklivet i Budapest! Bra att du försöker ge oss en nyanserad bild av Ungern, allt är inte svart eller vitt! Jag var i Budapest för några år sedan och reser gärna tillbaka dit. Problemet är att jag har så mycket på önskelistan!
    Ha en skön söndagskväll!

    Like

  2. Härliga bilder från Budapest. Du gjorde helt rätt som valde folkvimlet som tema – så mycket liv och så positiv bild av din stad!
    Lycka till i tävlingen, här tippar jag finalplats. 🙂

    Like

Leave a Reply

